thiiaz

Alla inlägg den 8 februari 2011

Av thiiaz - 8 februari 2011 20:19

 

Hur mycket orkar du
i morgon, Zlatan?

Svenske superstjärnan om van Bommel, Elmander v/s Toivonen och det tuffa matchprogrammet

AYIA NAPA. Zlatan Ibrahimovic känner sig sliten – men räknar ändå med att spela en halvlek i morgon.

På dagens presskonferens berättade han också om hur han följde Sverige under Sydafrika-turnén, hur han ser på att spela tillsammans med Johan Elmander och hur det gick till när van Bommel värvades till Milan.

– Galliani frågade om van Bommel och jag sade att jag hellre spelar med honom än mot honom, säger Zlatan.

När landslaget möter Cypern i kväll i Nicosia gör man det utan Zlatan Ibrahimovic, 29, som spelade match för sitt Milan så sent som i söndags (1-1 mot Genoa).

Spel blir det i stället i morgon mot antingen Rumänien eller Ukraina...men frågan är hur mycket?

På dagens presskonferens berättade Zlatan att han känner sig riktigt sliten efter hårt matchande med Milan hela säsongen.

– Jag känner mig mycket sliten och har känt det under de två senaste matcherna i ligan. Och det märks på planen. Jag springer runt utan att det händer någonting. I de två sista matcherna har jag inte fått ut 100 procent men det är väl normalt. Jag har spelat i princip alla matcher förutom i cupen, när jag hade en överbelastning i ljumsken, annars hade jag nog spelat den också.

Dialog med Hamrén

Ibrahimovic räknar ändå med att spela en halvlek i morgon.

– Jag har fört en dialog med Erik (Hamrén) och innan vi samlades här var vi överens om att jag skulle spela 45 minuter. Och det är därför jag är här. Jag har inte spelat i landslaget på länge nu. Det här är en bra match för oss, ett bra test och det spelar ingen roll om vi möter Rumänien eller Ukraina.

Under de inledande matcherna i EM-kvalet har han spelat tillsammans med Ola Toivonen i anfallet – i morgon och troligtvis också mot Moldavien i mars kommer Johan Elmander att vikariera i nummer 10-postionen.

– Jag har spelat med Elmander sedan U21. Han löper och sliter nog mer än vad Toivonen gör och det ska nog funka bra, jag ser inga problem med det. Samtidigt så måste jag fokusera på mitt spel och vi behöver hjälp av de andra också. Elmander har börjat ösa in mål och det kan vända snabbt i fotboll. Från en sur min till ett leende på bara några matcher.

Berömmer Gerndt

Zlatan visar också upp ett ökat intresse för svensk fotboll i stort.

När landslaget var i Sydafrika i januari rattade Zlatan in matcherna mot Botswana och Sydafrika hemma i Milano.

– Jag såg matcherna och det finns många nya intressanta spelare, säger Zlatan och nämner ett par stycken som han har fastnat för.

– Jag tycker att både Rasmus Jönsson och Alexander Gerndt var bra, de hade bra känsla på bollen. Även Molins och Daniel Larsson var bra. Samtidigt är det ett stort steg från Afrika till det riktiga landslaget. Jag hoppas de tar chansen när de får den. Det är kul att se hur svensk fotboll utvecklas. Den har inte utvecklats på tio år men de nya spelarna vågar lite och Hamrén vågar ta in okända namn. En sådan som Durmaz till exempel? Vem trodde att han skulle bli uttagen?

Vad kan du göra för att underlätta för dem?

– Förhoppningsvis får jag all press på mig från er. Går det skit så får jag all skit, så de slipper, det är därför jag är här, säger lagkaptenen.

Din tränare Allegri har sagt att du är på väg att göra din bästa säsong någonsin, vad tycker du själv?

– Det känns bra, jag har gjort 18 mål, tio assist och jag spelar många matcher. Jag känner att jag håller en högre lägstanivå och att jag går från varje match och känner att jag har gjort någonting för att få segern. Jag känner mig bättre för varje år som kommer.

Frågade om van Bommel

Under de senare åren har Zlatan även skärpt till sig vad gäller mat, kost och träning och under presskonferensen drog han en liten parallell med tiden i Ajax i början av 2000-talet.

– De första åren i Ajax var jag inte 100 procent. Jag käkade ingen frukost innan jag åkte till träningarna och efteråt drack jag en Coca cola och åt middag sent. Nu börjar jag få in rytmen, jag sover rätt och man lär sig mycket när man träffar andra professionella spelare. När jag kom till Juve fick vi en speciell mat, vi sov på hotell natten före match och sen träffade jag Helena... och då fick jag mer mat än mina makaroner och köttbullar.

Och så var det värvningen av van Bommel.

Hur gick den egentligen till?

– Galliani (Milans vice-president) frågade om van Bommel och jag sade att jag har hellre har honom i mitt lag än att spela emot honom. Han är tuff och han tillför mycket, många blir irriterade på den stilen han har, jag blev själv irriterad på honom när vi mötte Holland, så jag har honom hellre i vårt lag. Han kommer att komma in i det och han är just den spelaren vi behöver i Milan.


 

Zlatan fick också frågan om vad han tyckte om Cristian Chivus överfall i den italienska ligan som renderade i en fyra matcher lång avstängning.

– Det är sådant som händer, jag har gjort så själv och det viktigaste är att man lär sig av det. Jag såg inte matchen och jag vet inte vad de sade till varandra men det är sådant som händer

Av thiiaz - 8 februari 2011 19:45

shuu heej bloggen hemma

nu precis titta på min trännig

får ej spela är förkyld :( ajja jag ätt precis knäke ^^

hehe

jag såg walleeeeeeeddddd occccchhh sssiiiiittttt laaaaaaggggg :D <3

men nu ska jag skypa vidare

r.i.p palles förhålande

med idioten nazar

du skulle lyssnat på lollo som jag ;)))

han va otrogen och det sa vi men nene ;)

ajja han är dumpad nu ;DDD

men ska dra nu syyyaaaaaaaaaaaa /johanna <3

 

  

 

Av thiiaz - 8 februari 2011 17:19

skit suuuuuuuuuuuuuur!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :@@@@@@@@@@@@@

Av thiiaz - 8 februari 2011 17:03

shuu bloggen

har skit ont i halsen :(

hostar hella tin och det svider :(

och täppt i näsan osså och hes i min röst :/

haha ska dra nu syyyyaaa / johanna viander <3

Presentation


hej jag heter johanna och är 14
jag älskar att blogga och läsa bloggar
vill ni ta kontackt med mig
så skriv ett mail på: possujossu97@hotmail.com
svarar alltid inom 24h :)

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Klocka

Dena bloggen är värd:

Katt:


Ovido - Quiz & Flashcards